کد خبر : 208127
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 11:35

ربکا فرگوسن و هیو جکمن عاشقان تراژیک در این فیلم علمی تخیلی نوآر هستند

ربکا فرگوسن و هیو جکمن عاشقان تراژیک در این فیلم علمی تخیلی نوآر هستند

  به گزارش downloadfiilm.com و به نقل از برخورد دهنده ژانر نوآر از دهه ۱۹۴۰ محبوبیت زیادی پیدا کرده است و به راحتی می توان دلیل آن را فهمید. از زمانی که همفری بوگارت در نقش کارآگاه بداخلاق سم اسپید در تریلر جنایی کلاسیک «شاهین مالتی» به کارگردانی جان هیوستون بازی کرد، مخاطبان شیفته اسرار

 

به گزارش downloadfiilm.com و به نقل از برخورد دهنده ژانر نوآر از دهه ۱۹۴۰ محبوبیت زیادی پیدا کرده است و به راحتی می توان دلیل آن را فهمید. از زمانی که همفری بوگارت در نقش کارآگاه بداخلاق سم اسپید در تریلر جنایی کلاسیک «شاهین مالتی» به کارگردانی جان هیوستون بازی کرد، مخاطبان شیفته اسرار سختی شده‌اند که به درون شکم غم‌انگیز جامعه نگاه می‌کنند. 

فیلم‌های نوآر عالی که اغلب از بدبینی و مک‌گافین‌های پیچیده برای اظهارنظر در مورد دوران اکرانشان استفاده می‌کنند، تکامل یافته و با بسیاری از ژانرهای دیگر در هم تنیده شده‌اند. مشهورترین آنها در واقع ممکن است بلید رانر کلاسیک ریدلی اسکات در سال ۱۹۸۲ باشد که ساختار یک “داستان کاراگاه” کلاسیک را بازسازی کرد، اما آن را در یک متروپلکس شهری گسترده قرار داد که آینه‌ای است که جامعه کنونی می‌تواند در چند نسل به نظر برسد. در حالی که این فیلم تا حد زیادی در دوره اولیه اکران خود دیده نمی شد، فیلم علمی تخیلی معمایی Reminiscence یک نوآر آینده نگر است که ممکن است با وضعیت نمادین Blade Runner فاصله زیادی داشته باشد، اما هنوز ارزش وقت گذاشتن را دارد.

 

“خاطره” درباره چیست؟

در نسخه ای نه چندان دور از لس آنجلس که در آن پیامدهای تغییرات آب و هوایی اکثریت شهروندان را مجبور می کند یک شبه کار کنند، Reminiscence رویه جنایی شبیه سازی خاطرات را بررسی می کند. اگرچه فناوری‌ای که به مشتریان اجازه می‌دهد لحظات حساس گذشته خود را دوباره زنده کنند، تا حد زیادی در دسترس نیست، سربازان سابق نیک بانیستر (هیو جکمن) و واتس سندرز (تاندیو نیوتن) یک تجارت مخفی را اداره می‌کنند که برای مشتریان رده بالا جذاب است. اگرچه نیک سیاست سختگیرانه ای دارد که از نظر عاطفی از مشتریان بالقوه خود فاصله بگیرد، اما نمی تواند مجذوب تنهای مرموز می (ربکا فرگوسن) شود که از او برای کشف یک کلید مرموز از خاطراتش کمک می خواهد. اگرچه به عنوان یک داستان هشدارآمیز نسبتاً استاندارد از آینده شروع می شود، اما Reminiscence گذشته شخصیت هایش را در هم می آمیزد تا یک داستان عاشقانه علمی تخیلی قدرتمند ایجاد کند. این پیوند غم انگیز بین این دو بازیگر است که به Reminiscence قوی ترین پیوند آن را با ژانر نئو نوآر می دهد.

خاطره‌سازی از نویسنده/کارگردان لیزا جوی و جاناتان نولان، تهیه‌کننده مشترک، که بیشتر به‌خاطر کارشان بر روی اقتباس محبوب HBO از Westworld و مجموعه‌های علمی تخیلی سخت و رازآلود The Peripheral شناخته می‌شوند. این پروژه‌ها به‌عنوان مدرکی ملموس نشان می‌دهند که جوی و نولان استعدادی برای ساختن جهان دارند، زیرا می‌توانند از جنبه‌های آشنای جامعه استفاده کنند و تصور کنند که چقدر راحت می‌توانند به چیزی آینده‌نگر و بالقوه شوم تبدیل شوند. با پرهیز از انتزاع، Reminiscence یک داستان علمی تخیلی است که تصویری واقع گرایانه از چگونگی تکامل جامعه را ترسیم می کند. تصور یک رویداد اقلیمی لرزه‌ای که نحوه چیدمان زیرساخت‌های اجتماعی را تغییر می‌دهد، بسیار نزدیک به واقعیت است. همچنین می توان باور کرد که ظهور فناوری که می تواند به گذشته دسترسی داشته باشد، اگر به دست اشتباه بیفتد، هم بسیار محبوب و هم خطرناک خواهد بود.

 

اگرچه فیلم بیشتر زمان آغازین خود را صرف ایجاد رابطه عاشقانه بین نیک و می می کند، چشم انداز آنها برای یک زندگی مشترک شاد به زودی با ظهور یک توطئه جنایتکارانه خنثی می شود. فاش شده است که می در نیواورلئان زندگی متفاوتی داشته است و هم پلیس فاسد سایرس بوث (کلیف کورتیس) و هم گانگستر زهرآگین سنت جو (دیوید وو) مشتاق هستند که او را در مورد ظاهر کلید زیر سوال ببرند. نکته جالب در مورد نحوه ترسیم داستان جوی و نولان این است که آنچه کلید باز می کند اهمیت کمی دارد. مانند هر فیلم نوآر بزرگ، MacGuffin in Reminiscence تنها برای قرار دادن شخصیت ها در محل آسیب پذیری استفاده می شود که پیوندهای آنها را آزمایش می کند. هنگامی که نیک متوجه می شود که زندگی می در نتیجه دخالت ناخواسته او در این توطئه خطرناک در خطر است، مجبور می شود خود را با جامعه ای که مدت هاست رها کرده است، وفق دهد.

 

هیو جکمن و ربکا فرگوسن در «خاطره» شیمی عالی دارند

در حالی که هیو جکمن از نزدیک با فرانچایز مردان ایکس که از سال ۲۰۰۰ بر زندگی حرفه ای او تسلط داشتند، مرتبط بوده است، نقش او در نقش ولورین نباید دیگر بازی های عالی او را تحت الشعاع قرار دهد. خاطره‌سازی به جکمن اجازه می‌دهد تا یکی از هیجان‌انگیزترین اجراهای خود را تا به امروز اجرا کند، زیرا داستان پس‌زمینه نیک مملو از تراژدی است. اگرچه استفاده از فناوری رویا به خودی خود به جوی و نولان اجازه می‌دهد تا لحظات هیجان‌انگیز گذشته نیک را که باعث بدبینی او شده است، شناسایی کنند، اما بی‌حقوقی کامل او با مفهوم قهرمان‌گرایی تنها از عملکرد جکمن مشهود است. اگرچه این اولین باری نیست که جکمن نقش شخصیتی خشن و خشن را بازی می کند، اما می تواند نیک را به یک ضدقهرمان غم انگیز تبدیل کند که نمی توان با او همدردی نکرد.

 

اگرچه کهن الگوی «زن مهلک» در فیلم‌های نوآر به‌عنوان تقلیل‌دهنده و قدیمی مورد انتقاد قرار گرفته است، فرگوسن در بازی خود در نقش مای نقش واقعی دارد. این تصمیمات Mae هستند که در داستان بسیار مهم هستند، زیرا تصمیم او برای سرقت کلید در وهله اول همان چیزی است که باعث شد جو و یارانش هدفی را روی پشت نیک قرار دهند. شیمی عاشقانه بین این دو سرنخ بسیار خوب کار می کند، زیرا قابل درک است که چرا این دو تنها چیزی برای ارتباط با یکدیگر پیدا می کنند. اگر سینمای علمی-تخیلی سخت اغلب متهم به دور بودن بیش از حد احساسی است، جکمن و فرگوسن عنصری از مدرنیته را به تصویری از یک عاشقانه محکوم به فنا اضافه می کنند.

 

چرا «خاطره» اینقدر دیده نشد؟

در حالی که تصور یک نوآر علمی-تخیلی جدید از سران خلاق Westworld برای برادران وارنر یک چشم انداز برنده به نظر می رسید، Reminiscence به دلیل شرایط تسکین دهنده در باکس آفیس غرق شد. Reminiscence که در تابستان ۲۰۲۱ اکران شد، زمانی که تعطیلی‌های مرتبط با COVID-19 بسیاری از زنجیره‌های سینمای کلیدی را تحت تأثیر قرار داده بود، در برنامه «پروژه پاپ کورن» HBO Max گنجانده شد که بلاک‌باسترهای بالقوه‌ای مانند Dune، The Suicide Squad، Judas and the Black Messiah و Godzilla را فرستاد. vs. Kong به اکران همزمان در روز و تاریخ در جریان و در سینماها. جای تعجب نیست که انتشار عجیب Reminiscence باعث شد تا حد زیادی نادیده گرفته شود.

در حالی که مایه تاسف است که چنین قطعه جسورانه ای از فیلمسازی اصلی با یک استراتژی اکران ناکارآمد خنثی شد، فیلم های علمی تخیلی عالی می توانند پس از نمایش های ناامیدکننده در تئاتر به کلاسیک های کالت تبدیل شوند. علیرغم اینکه در اولین نمایش خود به عنوان بمب باکس آفیس در نظر گرفته می شدند، فیلم هایی مانند The Thing، Starship Troopers، Donnie Darko و حتی فیلم اصلی Blade Runner اکنون به عنوان فیلم های کلاسیک در نظر گرفته می شوند. چه کسی می داند؟ شاید Reminiscence نیز میراثی مشابه پیدا کند. 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

درج رپورتاژ

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح